Hvorfor bør man undersøge sine reb? Og hvordan vælger man nyt tovværk?
Når man inspicere tovet på sin rig, bør man undersøge rebet lidt ad gangen. Kig på korte sektioner for ujævnheder skader. Hvis alt ser godt ud, så gå til næste sektion.
Her er de 5 vigtigste tegn på, at rebet er beskadiget som bør kende til.
1. Ændring i diameter, enten som en klump eller som at rebet er tyndere, indikerer at kernen kan være beskadiget.
2. Ændring i farven, Et tov der jævnet ud i farverne gennem årene,
er ofte meget mere slidt, end det ser ud til. Husk at UV og saltvand er hårdt for tovet. Derfor kan det også tydeligt ses på farverne i tovværket. Har det siddet meget i sollys, vil det være falmet og gråt.
3. Smeltning, alle som har prøvet at trække et reb hurtigt igennem hånden, ved at friktion skaber varme og et reb der trækkes hurtigt over en overflade kan få forbrændinger som svækker rebet betydeligt.
4. Stive sektioner kan opstå, hvis rebet bliver for varmt eller udsættes for for store belastninger. Tovværk, der har været udsat for dette, skal udskiftes!
5. Enderne skal kontrolleres, tov bør ikke frynse, og alle ender skal kontrolleres hvert år, en split skal se fuldkommen ud og bør være solid og kunne trækkes fra alle retninger.
Hvis du er usikker på dine reb og ikke tør at stole på dem, skal du erstatte dem!
Udgifterne til de nye reb er ikke stor i forhold til de skader, der kan blive forårsaget af dårligt og slidt tovværk. Det er altså også meget rart at kunne være rolig når vinden tager fat.
Udgifterne til de nye reb er ikke stor i forhold til de skader, der kan blive forårsaget af dårligt og slidt tovværk. Det er altså også meget rart at kunne være rolig når vinden tager fat.

Udvælgelse af nye reb.
Når man vælger ny tov er der meget at tænke på, men det behøver ikke at være så svært, som det ser ud til.
Det man skal overveje, er hvordan man bruger båden og hvilke sejl man har. Det mest almindelige problem er, at folk ofte vælger for tykke tove, som er unødigt tunge og dyre, men som også skaber problemer i og med at der derved er for meget modstand i rebet som gør det både sværere at trække hjem og sværere at få nemt ud på sejlene. Så selv om et tykt reb føles godt i hånden, er tynde reb både gode til tegnebogen og sejladsen!
Det man skal overveje, er hvordan man bruger båden og hvilke sejl man har. Det mest almindelige problem er, at folk ofte vælger for tykke tove, som er unødigt tunge og dyre, men som også skaber problemer i og med at der derved er for meget modstand i rebet som gør det både sværere at trække hjem og sværere at få nemt ud på sejlene. Så selv om et tykt reb føles godt i hånden, er tynde reb både gode til tegnebogen og sejladsen!
Valg af materiale er det næste spørgsmål, rebet skal matche det sejl du bruger! At have reb, der er bedre end sit sejl, er bare unødvendigt dyrt og ligesådan med bløde reb til hårde sejl.
Til cruising sejlads rækker polyester tov såsom Marlow Doublebraid oftest helt fint, men når man kommer over 30 fod, bør man begynde at tænke dyneema til stor -og forsejl. Selvom polyester reb også er udmærkede til større både, kan de begynde at føles lidt bløde og elastiske, når de er hårdt belastede.
Til racing sejlads skal man begynde at tænke mere på både fald og skot. Her benytter vi mere dyneema reb af forskellige typer til at matche de hårdere sejl. For tov som bruges meget såsom fokkefald og skødet, bruger vi en del Marlow D2 Grand Prix som har et materiale kaldet Tecnora i kernen, hvilket tillader at rebet kan tåle utrolige mængder af mekanisk slid og dermed får en meget lang levetid. Hvis du sejler aktivt og stiller store krav, bør du overveje om dine tov tåler belastning og slid, så du ikke skal skifte reb efter en halv sæson.
Hvis du har ellers har nogle spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os. Vi efterser dagligt både cruisingbåde og både der sejler (og vinder) VM.
God vind!
God vind!