Watski Logo Light
Søgeforslag
Viser Af Produkter
Vis alle

Produkttest af Temo 450

Sommeren har budt på en række fantastiske øjeblikke og minder, men en af de mest mindeværdige oplevelser for os var, da vi forvandlede vores årlige kajaktur til et elektrisk eventyr. Om man kalder det snyd eller ej, var den elektriske oplevelse mindst lige så autentisk som hvis vi havde brugt manuelle årer.

Vi valgte en smuk sø lige nord for Kristianstad som teststed for at evaluere Temo 450 og dens evne til at leve op til sine løfter. Vi testede transport af elmotoren, montering, manuelt brug, batterilevetid, styring og tophastighed.

Det skal bemærkes, at denne elmotor ikke er beregnet til kanoer, men snarere til mindre både som joller eller gummibåde. På trods af dette valgte vi at udfordre produktet ved at bruge det i en kano. Hvorfor nøjes med det forventede, når en produkttest kan strække grænserne for dens anvendelse?

Transport af motoren:

At pakke motoren var enkelt og uden besvær. Dens slanke design gjorde, at vi ikke behøvede at bekymre os om særlig plads til elmotoren. Den robuste konstruktion eliminerede risikoen for skader, hvis den blev presset under andet udstyr, hvilket gjorde transporten nem og sikker. Interessant nok optog elmotoren mindre plads og var nemmere at pakke end vores almindelige årer. Motorens længde i sammenfoldet tilstand er kun 130 cm, takket være et teleskopisk skaft, der kan forlænges op til 170 cm.

Montering af beslag:

Montering af beslaget på kanoen var en smule udfordrende. Det medfølgende beslag er designet til at montere på agterspejlet, og på grund af kanoens mangel på dette var vi nødt til at montere beslaget på siden i stedet. Dette løste vi ved at bruge et afstandsstykke mellem skroget og beslaget. Det permanente beslag blev monteret nemt med fire skruer og blev meget stabilt. Efterfølgende monterede vi motoren, som blev sikret med en plastmøtrik, der var fastgjort med et snor til beslaget for at forhindre, at den falder i vandet.

Med denne erfaringen i baghovedet ville vi dog have overvejet at købe det midlertidige beslag, der fastgøres med skruetvinger i stedet for skruer. Dette ville have sparet tid og undgået påvirkning af kanoens skrog.

Monteringen gik glat og krævede minimalt værktøj og arbejde. For permanent montering på en mindre båd anbefales det at bruge en tætningsmasse som f.eks. Sikaflex 591. Vi valgte at ignorere dette, da beslaget skulle afmonteres efter brug.

Brug med håndkraft:

Overraskende nok oplevede vi, at det næsten var nemmere at bruge motoren manuelt, i hvert fald under vores forhold. I vores tilfælde, med en kano, kunne den bruges på samme måde som en almindelig åre. Dette gav os større frihed til at navigere strømmen og vinden, der ellers ville påvirke kanoens retning. Hvis motoren skal bruges manuelt, anbefaler vi stærkt at købe en flydevest. Hvis du skulle tabe motoren, giver dette en meget god beskyttelse, der gør det nemt at fiske den op af vandet.

Batterilevetid:

Vi blev positivt overraskede over batterilevetiden. Temo lovede 45 minutters drift ved marchfart, men motoren overgik denne vurdering. Det tog os ret præcist 45 minutter at komme fra punkt A til B, og da vi nåede frem, viste batteriindikatoren, at der var 25% batteri tilbage. Dette var efter at vi havde presset motoren ret hårdt og kørt med fuld gas det meste af vejen.

En bemærkning, vi gjorde os var, at batteriindikatoren kun havde fire niveauer, hvilket gjorde det svært at vurdere den præcise batterikapacitet der var tilbage. Dog tilpassede indikatoren sig til den aktuelle hastighed. Den faldt til 0-25% ved fuld gas og steg til 26-50% ved marchfart. Dette gav os en god idé om den resterende tid. At justere motorens batteriforbrug var enkelt, da motoren har en trinløs hastighedsstyring, der gør det muligt hurtigt at tilpasse hastigheden ved at løsne en smule på gassen.

Noget andet, vi bemærkede var, at de første 50% af batteriet blev brugt hurtigere end de sidste. Efter kontakt med producenten efter hjemkomsten viste det sig, at dette er et normalt fænomen. Det er simpelthen sådan, batteriindikatoren fungerer, og det er åbenbart muligt at få mere ud af batteriet end hvad specifikationerne lover.

Styring:

Vi blev imponerede over, hvor let det var at styre motoren, selv med en kano. Det lange håndtag og det store drejningsmoment på motorens "long tail"-konstruktion gav os en imponerende styrke og mulighed for hurtigt at ændre retning. Vi afprøvede også at bakke med motoren, hvilket gøres ved at holde en knap inde og trykke på gassen. Det fungerede godt både monteret med beslaget og når vi brugte den manuelt. Ved manuel brug var det dog nødvendigt at holde motoren i et fast greb, da motoren suges ned på grund af dens vinkel og lige design.

Tophastighed:

Vi vurderede, at tophastigheden lå omkring 6 knob, med kanoen lastet med udstyr og tre voksne om bord. Dette var mere end tilstrækkeligt til formålet. Jeg sad bagerst med motoren og styrede os nemt til vores destination, mens de to andre kunne læne sig tilbage og nyde turen.

Samlet set oversteg Temo 450 vores forventninger på alle måder. Motoren gav kajakturen en ny dimension, og vi tiltrak misundelige og imponerede blikke fra andre, der kæmpede med manuelle årer på søen. Batteriets levetid var længere end forventet, den enkle håndtering blev meget værdsat, og friheden til ikke at skulle montere den elektriske pagaj gjorde oplevelsen endnu mere positiv.

Temo 450 er ganske enkelt en innovativ og alsidig elmotor og anbefales til alle, der ønsker at bevæge sig på vandet uden krav om høj tophastighed.

Tim Ekberg,

E-commerce manager hos Watski med passion for friluftsliv.

?
Indkøbskurv
Log ind
Glemt dit kodeord?
Bliv medlem
Allerede medlem? Log ind her for at nyde alle fordelene
Glemt password
Skriv din email nedenfor, og vi sender dig en email med instruktion om hvordan du nulstiller dit kodeord.