Grundstødning & køloptimering
Alle gør det, få taler om
det. Ovenfor er det min kære kollega Helle Jespersen der blev
"grundejer" under en singlesejlads i Svendborgsund, ganske urimeligt,
men bagefter også ganske morsomt. (Det ser ud som om hun har sejlet den helt op
på stranden).
Sådan
skal det være, dybt nok til hovedspring, og ikke nogle dumme grundstødninger!
Efter Sjælland rundt i
2014, hvor vi lå og satsekrydsede nede i smålandshavet (Mariusz og jeg havde
vagten), har vi fået endnu en opgave :-). Nogen havde lagt en revle der hvor vi
ville sejle, og vi gik på. Heldigvis var farten lav, men alligevel skete der en
omfattende kølskade, som skal ordnes.
Grundstødningen viste at båden tidligere har været på grund, da der er lavet
noget dårlig polyesterspartling i bunden, som vi nu heldigvis kan lave korrekt.
Et ordentlig gok Mariusz. Din skiderik :-)
Gammel spartling er "renset af" bly har fået et gok, men var
allerede most lidt i forvejen.
Hmmm..det rustfrie stål (der
holder på spartlen, på den tyndekant) er blevet synligt!
Den har været på før, der er skruer og polyester
spartel der viser tidligere grundstødning, som desværre er rigtig dårligt
udført.
Bagsiden af kølen er ikke lændet fra, men tidligere spartling er raslet af.
Typisk trækkes forenden af kølen ud fra skroget og bagenden af kølen presses op i skroget ved kraftig påsejling.
Tjek dine kølbolte, også selvom du ikke har været på grund. Sådan så vores ud inde i motorrummet, vask evt. med kølsvin rens (bilgecleaner) fra Starbrite, det er enormt effektivt!
Tjaa, hvem har brugt skiver af stål der ruster? Det er ikke særligt smart!
Her de nye i rustfrit stål der giver en meget bedre flade til møtrikken og det 23 mm rustfrie gevindstål der sidder i X-en.
Ny skive og den geniale konstruktion med en kraftig bundramme i galvaniseret stål, der både holder køl og rig. På bundrammen er der så klistret en båd fast, men det er en kraftig og god konstruktion som de har udtænkt nede i Haderslev i starten af 80erne.
Fitness-Kølle tager fat, og strammer kølboltene op der skal bærer over 2 tons køl.
Her er kølen lavet, og bundsmurt, klar til endnu en sæson. Bunden er lappet op med glasfiber måtter, men istedet for polyester bruger man epoxy, og epoxy spartel type Watertite da dette ikke suger vand. Udfordringen er at epoxyen bruger længere tid til at ophærde, hvorfor mange professionelle stadig bruger polyester. Dette kan godt forsvares, men det kræver at man giver den 500 my epoxyprimer type Gelshield 200 eller VC Tar2 epoxyprimer inden bundmalingen, ellers vil den suge vand, og spytte bundmalingen af, og kølen vil ruste (hvis det er jern) eller der kan opstå osmose med tiden, hvis det er polyester. Kort sagt...uanset hvordan man drejer det, så skal der epoxy på for at få en vandtæt og ikke sugende overflade.
Klar til at komme i vandet.
Ole Hiorth er "bagmanden" bag vores kølprojekt, han har lavet flere køloptimeringer, bl.a. på Phantom 42 ere, Buksesnedkeren mm. Ole er ret dygtig, og har efter mange beregninger og streger, høvlet vores køl op i træ inden støbningen i bly.
Den tager langsomt form.
Den lines op, inden den høvles til i samme form som den eksisterende køl.
Utallige streger og beregninger efter.
"Dummy" monteres op på den sprit-ny renoverede bund/køl, så vi har noget at strege efter.
Den gamle køl skåret og boret, klar til bulp.
Stumpen, bemærk vores tidligere reparation. (det brune epoxy)
Her er der boret og boltet. den får 5 stk. 16 mm. rfr. stål gevindstænger. med ca. 6 dåser marinegummi.
Efter at have spartlet blyet, følte vi os lidt inspireret af en vis hr. Hérge.
Båden er malet i VC-17 M ekstra (kobberfarvet) der bliver grafit grå når den nedsænkes i vandet, bulben er malet med Internationals ternede Trilux. som er en hård kobbertiocynat i helt klare farver, bla. krid-hvid, knald-sort, post-kasse-rød og himmel-blå. Den er perfekt til kapsejladsbåde og trailerbåde, da den ikke smitter og kan vandslibes.
Mon ikke denne her raket giver lidt fart og ærefrygt blandt onsdagsejlerne.
Ja!! International yachtpaint har naturligvis ternet bundmaling, som den eneste leverandør i verden.
Je suis Bruxelles! :)