Skift dit teak i cockpittet - her bliver det gjort på X-402 projektet!
Nylakeret styrekonsol monteret på en bund af ISITEEK.
Se film her om hvordan man lægger Isiteek >>>
Nyt IsiTeek (komposit teak, eller PVC teak) pynter (bemærk også nyt læder på rattet, længere nede i artiklen, udført af sømanden fra Hornbæk), og igen stort tak til Mikkel fra Flexiteek og Mikkel og Ole fra Sletten Bådeværft for god indsats, god bådebygger rådgivning & lån af maskiner og andet udstyr, det bør bemærkes at Mikkel, Michael og jeg ejer båden og har haft både sammen siden vi lærte at kravle. Mikkels makker Ole, er legendarisk bådebygger, med Knarr som speciale og adskillige andre både på samvittigheden bl.a. Buksesnedkeren m.fl.
Har du ikke modet på selv at kaste dig ud i store båd projekter, kan du trygt henvende dig til disse 2 friske gutter oppe i Sletten.
2014-01-03
Klippet og klart
Man kan i ro og mag klippe og klistre sit nye cockpit sammen hjemme på stuegulvet, med lidt god musik i radioen, mens det hagler ned udenfor.
Når solen så skinner går man ud og klistre det på :-) eller man ringer til Flexi Mikkel og lader ham få entreprisen, et ægte teakdæk koster ca. 12.000,- pr m2, hvor et Isitteek koster under det halve.
De 2 prøver på højre side er Isiteek (komposit teak (PVC), svært at se) den ene er scrubbed og den anden weathered, det i midten er gl. nedslidt teakfiner.
2013-11-03
Teak er et genialt naturprodukt til brug på både, det indeholder naturlige olier, der modvirker råd og skimmelsvamp, det er pænt at se på, skridsikkert, og bliver faktisk pænere med årene.
Desværre nedbrydes teakdækkene på bådene, UV, slid og for kraftige plejemidler der bliver brugt forkert og for ofte, medvirker i for tidligt nedbrud af dette til både geniale naturprodukt.
Der er lavet rigtig mange forsøg på at lave et produkt med lignende egenskaber feks olieret bambus, røget egetræ, plastik teak mm. Selvom de nyeste plastik teak ligner rigtig godt, og ikke længere bliver ulideligt varmt når solen skinner, samt at man ved brug af plastik ikke er et miljøsvin/brænder indianernes landsbyer, Så er ægte teak stadig det ubetingede flotteste, og mest eksklusive, man kan putte på sin båd.
Mange bådebyggere brugte i 80 erne teakfiner, dvs det øverste lag på ca. 2 mm var teak, resten en anden trætype. Dette holder max 10-15 år ved alm. brug, så falder øverste teak lag af, og det ser grimt ud. Idag kan man via skabeloner få lavet et rigtigt flot massivt teak dæk enten i ægte FSE godkendt teak hos Geesten eller i plastik hos Flexiteek, og derefter selv lime det på, eller få en bådebygger til at gøre det. Det værste arbejde er at fjerne det gamle teak, som gerne sidder i marine gummi og rustfrie skruer eller messing skruer (hvis man er heldig) På vores renoverings projekt X 402 var det teakfiner sat i marinegummi. Det var (undskyld mit sprog) et helvedes arbejde at få det banket af.
Først måtte alle teakpropper lirkes op, og skruer fjernes, derefter fik den en tur med elhøvlen hvorefter jeg med et stemmejern kunne fjerne resten af fineren og marinegummiet.
På vores gamle flotte Molich X var det massivt teak dæk på oprindelig 11 mm, nedslidt til 7-9 mm. flere propper var nedslidt og hoppet ud, her kunne vi forlænge livet på teakdækket yderligere flere år ved at skrue skruen ud, og udbore hullet med et prop bor, og isætte ny teakpropper. Moderne teak dæk sættes ikke fast med skruer, hvorfor det må forventes at de kan holde længere hvis da teaken er af en ordentlig kvalitet.
Teakpleje bør gøres forsigtig, da for voldsomme plejeprodukter udvasker teakens oprindelige beskyttende olier, er teaken fuldstændig udvasket kan man vedligeholde teaken med alle disse produkter. Husk aldrig at børste med træets årer, altid på tværs af årerne
Gør man det på langs med årerne bliver teaken fuget, da man fjerner de bløde træårer, og teaken optager hurtigere skidt og snavs. Vær forsigtig med dit teak, spray evt. bare et lag af Boracol på det, det modvirker råd og svamp, med udvasker ikke den naturlige olie der ligger i teaken.
ISITTEEK
På renoveringsprojektet X 402 valgte vi efter mange hede diskussioner og skændrier Isiteek. Mads Blærerøv, havde også fået det på sin IMX 40, og så kunne vi også. Vi gik efter en løsning der ikke kræver nogen form for vedligeholdelse, og vurderende at dette komposit produkt efterhånden var blevet stuerent og svært ved at skelne fra "the real stuff".
Gammelt surt teaklaminat.
Kæmpe arbejde med at hakke den gamle teak-finer af.
Sådan næsten færdig...
Her ligger teaken klart til at blive limet på.
Mikkel er temmelig rutineret, lagde det på i Cockpittet på omkring 4-5 timer, det er forarbejdet der tager mest tid.
Her ruller han tofterne på
Teeken holdes nede med vægte i ca 1/2 time hvorefter de fuges i kanten med sort gummi.
Værsgo, færdig, nu mangler kun teakkanter på skandækket, dette laves til vinter.